Doe de challenge: sporthorlogeloos sporten voor een rijker leven

,
Illustratie. Tekst: Lekker gesport? Plaatje: smartwatch met in het scherm 2 smileys en een vraagteken.

Vraagje.
Lekker gesport?

Als jij nu eerst op je sporthorloge, smartwatch of activity tracker moet kijken, is het de hoogste tijd voor deze challenge: een maand lang sporten zónder sporthorloge.

Is je smartwatch je beste vriend? Dan moet je zeker meedoen

Natuurlijk, je smartwatch helpt je om je prestaties te verbeteren. Je weet precies hoe het met je gaat. Je hartslag, de afstand, je beste rondetijd.

Maar kijk je niet al vaker op een scherm dan goed voor je is? En nu heb je er ook nog eentje om je pols tijdens het joggen. Volgens mij staat dit haaks op de voordelen van sporten.

Dus ik daag je uit.

De challenge is geheel gratis.
Iedereen kan meedoen.
En je kunt meteen beginnen.

De 5 mooiste resultaten na 1 maand (al bij 1 keer sporten per week):

  1. hernieuwde kennismaking met je lichaam, tot wederzijds genoegen
  2. zonder hulpmiddelen – dus helemaal zelf – kunnen bepalen of je kan knallen of dat een rustige hersteltraining beter is
  3. afname van digitale afhankelijkheid in het algemeen
  4. toename van plezier in sporten
  5. je weet direct of je lekker hebt gesport

Er zijn nog meer prachtige resultaten mogelijk. Denk aan beter slapen, meer oog voor de omgeving en opbloeiende relaties.

De challenge, zo doe je het:

Stap 1: Leg je horloge weg, uit het zicht. Dit is een lastige, maar onmisbare stap.

Stap 2: Trek je sportkleding aan en pak eventueel trainingsmateriaal.

Stap 3: Sport ze.

Herhaal deze stappen elke keer als je gaat sporten.
In dezelfde volgorde.

Na een tijdje zul je merken dat je stap 1 kunt overslaan. Misschien merk je op een dag zelfs dat je niet eens meer weet waar je horloge is gebleven. Dit kan al binnen een maand gebeuren. Heb je langer nodig, maak je dan vooral geen zorgen en houd vol.

Kun je eenmaal met genoegen sporthorlogeloos sporten? Dan ben je geslaagd voor de challenge. Gefeliciteerd! Trakteer jezelf op iets lekkers, je hebt het verdiend. Maak je geen zorgen over de calorieën.

Welke hobbels kun je tijdens de challenge tegenkomen en hoe ga je daarmee om?

Je zult versteld staan hoe lekker het is om te sporten op gevoel. Je gaat de ultieme vrijheid voelen van het sporthorlogeloos sporten. Maar een challenge is geen challenge zonder uitdagingen. Zo kun je last krijgen van bijwerkingen en is het extra lastig als je een wedstrijd in het vooruitzicht hebt.

Hobbel 1. Wat te doen in geval van bijwerkingen?

Houd rekening met ontwenningsverschijnselen, zoals ongemak, onrust, een verloren gevoel, onverklaarbare emoties, verbazing. Merk je dat je naar je lege pols kijkt en krijg je last van onaangename gevoelens of gemis? Dat is begrijpelijk. Accepteer het en breng je aandacht weer terug naar het sporten. Herhaal dit zo vaak als nodig is.

Hobbel 2. wat te doen als je binnenkort een wedstrijd hebt?

Twee hardloopsters die vlak na de finish op hun smartwatch drukkenDit is voor de meesten de grootste hobbel. Kun jij meedoen aan een wedstrijd als je geen houvast hebt aan je digitale ik?

Zie je het nut er dan eigenlijk nog wel van in?

Zo ja, probeer dan om voor de wedstrijd te trainen zonder virtuele tegenstander. Het is echt mogelijk. Je kunt zelfs méédoen aan een wedstrijd zonder sporthorloge. Begin wel bijtijds met de challenge, zodat je eerst kunt wennen aan het sporthorlogeloos sporten.

Zo nee, dan ben je er erger aan toe dan ik dacht. Voor jou is het misschien niet verstandig cold turkey sporthorlogeloos te gaan. In dat geval raad ik je aan onder begeleiding of samen met een maatje deze challenge te doen. Het goede nieuws: het kan jou op den duur ongeëvenaard veel moois opleveren. Probeer je het? Ik ben nu al trots op je.

Vergroot de kans dat je slaagt voor de challenge

Tot slot nog een paar tips om je mentaal goed voor te bereiden. Hiermee vergroot je de kans dat deze challenge je het gewenste resultaat oplevert. Besef het volgende:

  1. Je krijgt geen digitale meldingen over je vermogen om zuurstof op te nemen of als je onnodig energie verliest. Je kunt wél lichaamssignalen raadplegen.
  2. Je krijgt geen nauwkeurige berekeningen over staplengte, slagfrequentie, hartslagzones of zaken als grondcontact-tijd en ren-cadans. Je kunt wel trainingsschema’s, techniektrainingen en een goeie trainer inschakelen.
  3. Je moet het doen zonder analyses, tabellen en grafieken. Je leert vanzelf uitvogelen of je lekker hebt gesport.
  4. Route, afstand en je gemiddelde snelheid zie je niet op een schermpje. Je kunt wel lekker om je heen kijken.
  5. Je zult geen idee hebben hoeveel calorieën je hebt verbrand. Je hebt na het sporten gewoon trek in een dikke boterham met roerei of niet.

Geef het hardlopen, zwemmen, fietsen, schaatsen of wat ook maar jouw sport is een nieuwe dimensie en ga deze uitdaging aan. Laat me weten hoe het je vergaat. Ik heb sowieso een beloning voor je als je de challenge doet.

2 antwoorden
  1. Su Mee
    Su Mee zegt:

    Goeie challenge! Ik heb geen smartwatch, maar kan de challenge wel toepassen op mijn werk: ik ga meer letten op hoe ik mijn impact ervaar dan checken of ik wel vaak genoeg op een (virtueel) podium sta.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.