5 tips voor een aantrekkelijke, klantgerichte tekst

, ,
typemachine waar origami-beestjes overheen lopen

Je hebt een berg aan input. Of misschien een onduidelijke homp aan gedachten en ideeën. Je zet het zo goed en zo kwaad als het gaat op papier en bewerkt het tot een ruwe tekst. Wanneer je het dan zo uitgerold voor je ziet liggen, begint het pas echt. Dan ga je je tekst bewerken tot een soepel, logisch, kloppend geheel. Herschrijven of redigeren is het ware schrijven. Ik help je op weg met deze 5 tips voor een aantrekkelijke tekst.

Het is jouw taak om het lezers gemakkelijk te maken. Je husselt en schuift, totdat je een tekst hebt die je lezers snappen, die hen raakt of goed informeert. Wat er tijdens het redigeren precies met je tekst gebeurt kan je met geen mogelijkheid van tevoren bedenken. Er dient zich een afsluiter aan die het verhaal rond maakt. Je ziet een titel op je scherm verschijnen die uiterst voldaan achterover doet leunen. Soms leg je een verband of kom je op een beeldspraak waardoor je tekst zichzelf ontstijgt. Soms herschrijf je het einde dat dan het begin blijkt. Of andersom.

Maar bij elke aanpassing, elke nieuwe zin moet je kijken wat dat doet voor het geheel. Moet er iets bij, uit of op een andere plek?

1. Maak het scanbaar

Een muur van tekst zonder witregels en lucht schrikt af.  Bovendien wil je lezer de teksten ook kunnen scannen. Zorg daarom dat er voldoende witruimte is en dat titels, tussenkoppen, streamers (uitgelicht tekstfragment) beeld en fotobijschriften samen het hele verhaal vertellen. En 1 onderwerp per alinea.

2. Vermijd herhaling

Soms zeg je op twee manieren hetzelfde. Dan moet er één manier weg. Laat nooit iets staan alleen omdat het mooi klinkt. Voegt het inhoudelijk niets toe? Dan moet het er helaas uit. Dat is niet pijnloos. Heel dierbare zinnen kun je, om de pijn te verzachten, nog eventjes op een andere plek zetten. Soms doet dat het geheel toch nog goed. Vaker moet het er echt uit. Kill your darlings.

3. Gebruik makkelijke woorden en zinnen

Je doet je best om een tekst tot stand te brengen waarin iedereen zich kan vinden. De inhoudsdeskundigen, de directeur, je leidinggevende, alle projectleden, de geïnterviewden. Ieder heeft zijn eigen belangen en wil vaak ook nog volledig zijn. Dat maakt het lastig een heldere, begrijpelijke,  klantgerichte tekst te schrijven. Kromme, lastige, lange zinnen. Vreemde constructies. Jargon. Neem nog eens plaats op de stoel van je lezer, zet je frisse blik op en kijk wat helderder kan.

4. Check interpunctie

Een ondergeschoven kindje, interpunctie, maar je komt soms de raarste dingen tegen. Daarom hier een paar interpunctie-tips:

  • Is er een natuurlijke pauze in een zin? Dan komt daar een komma. Anders niet.
  • Hak lange zinnen met veel komma’s op. Maak aparte zinnen.
  • Citaten komen tussen dubbele aanhalingstekens. Een citaat binnen een citaat komt tussen enkele.
  • Puntkomma’s zijn de komma’s tussen woordgroepen. Beter is: opsommingen met bullets.
  • Leg je een moeilijk woord uit tussen haakjes? Kan dat moeilijke woord dan niet gewoon weg?

5. Deegrust

Om je tekst ritmisch en kloppend te krijgen, zijn de periodes tussen het schrijven minstens zo belangrijk als het schrijven zelf. Een ommetje door het park, een uurtje sporten, de vaatwasser inruimen. Twee weken vakantie. Met een frisse blik zie je wat er anders moet. Het is als deegrust, daar wordt je brood smaakvol en luchtiger van.

3 controlevragen en 1 geheime truc

Je kunt de regels voor een goede tekst een voor een loslaten op je teksten. Maar dat is bewerkelijk en de kans is groot dat je dingen over het hoofd ziet. Dit kan met meer gemak en plezier. Zelf pas ik al jaren 3 controlevragen en 1 geheime truc toe. Die deel ik met je in mijn e-schrijftrainingen.

Lees meer over de training Schrijf in 5 stappen je eigen webteksten
(voor zzp’ers en kleine ondernemers)

Ik heb ook al ideeën voor 2 nieuwe e-schrijftrainingen:

  • Slim Schrappen
  • Retegoed Redigeren

Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *