Klantgericht schrijven? Benut je innerlijke klant.

, ,

Je hebt meer ervaring met klant zijn dan met klanten hebben. Gebruik die ervaring bij het schrijven. Bovendien zijn er heel veel zaken die we als klant allemáál verlangen. We lijken meer op elkaar dan dat we verschillen.

Natuurlijk helpt het als je je klanten echt leert kennen. Dit kan met gedetailleerd onderzoek en enquêtes. Of, goedkoper, door je werk te doen en goed op te letten en te luisteren.

Maar niets is zo waardevol als je eigen ervaringen als klant. Wat verwacht jij als je ergens klant bent, hoe wil jij (vooral niet) behandeld worden? Als je je voorstelt dat jij je eigen klant bent, weet je wat je in je zakelijke teksten moet zeggen, beloven en doen.

Het gros van de klant- en lezersvragen kun je echt wel zelf beantwoorden als je er aandacht aan besteedt:

  • Met welke problemen zitten de klanten die bij jou aankloppen?
  • Waarom kunnen of willen zij het niet zelf doen of oplossen?
  • Wat geeft hen vertrouwen in jouw capaciteiten?
  • Waar zouden zij op afhaken?
  • Wat verwachten zij van jou en jouw manier van werken?
  • Waar maak je hen blij mee?
  • Hoe willen zij aangesproken worden?

Je innerlijke klant

Wanneer je aan het schrijven gaat, komen er nog meer vragen in je op. Kleine vragen als: heb ik met dit woord een toon te pakken die mijn klant aanspreekt? Grote vragen: maken we dit proces misschien te ingewikkeld, waardoor de klant in de war raakt? Klopt het wat ik schrijf over het kennisniveau van onze medewerkers?

Je kunt er gemakkelijk aan voorbij gaan, al die vragen. Dan maak je gewoon een standaardtekst. Of misschien investeer je in een tekst die weliswaar goed klinkt, maar die niet strookt met de werkelijkheid. Dat gaat een tijdje goed. Totdat de klant wegloopt, op het verkeerde been gebracht door je mooie verhaal.

Blijf luisteren naar je innerlijke klant.

En er is nóg iets waardevols dat jij kan doen om je teksten leesbaar en effectief te maken.

Gebruik ook je ervaring als lezer

Net zoals met klant zijn, heb je meer ervaring met lezen dan met schrijven. Gebruik ook die ervaring om te beoordelen of je tekst goed is en wat het nog nodig heeft.

  • Is de werkelijkheid wel zo mooi als ik het hier opschrijf?
  • Sluit mijn tekst aan op andere communicatie met de klant?
  • Als ik hier iets in de tekst aanpas, wat betekent dit dan voor het geheel?

Lees je tekst hardop. Deze tip heb je zeker al eens eerder gekregen. Maar weet je ook hoe die werkt?

De truc is om tijdens het lezen al je zintuigen te gebruiken.

  • Voel je een frons in je voorhoofd verschijnen?
  • Struikel je over een woord of in een zin?
  • Dwalen je gedachten af?
  • Kom je adem tekort?
  • Krijg je ongewenste associaties?
  • Hoor je storend rijm?

Als je het zo gebruikt is hardop lezen een effectieve manier om knelpunten in je tekst te herkennen.

Schrijf je eens in voor je eigen nieuwsbrief

Klantgericht communiceren houdt niet op bij die landingspagina, brochure of post. Check de hele flow. Van eerste tot laatste contact. Schrijf je eens in voor je eigen nieuwsbrief. Wat staat er op de aanmeld-knop? Wat krijg je te zien als je je aanmelding verzendt? En hoe klinkt de bevestigingsmail?

Soms is een handgeschreven kaartje op z’n plaats. Of een belletje.

Het is heel wat om aandacht aan te besteden, maar je mag best wat steekjes laten vallen. Want we zien in alle haast wel eens wat over het hoofd. Of de techniek laat het afweten. Doe wat je kunt en laat anderen eens met een frisse blik meekijken.

Maar het komt erop neer dat je klanten het voelen als je van ze houdt. Dat krijg je terug, echt hoor.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *