Schrijf met aandacht voor je klant

, ,

Je hebt meer ervaring met klant zijn dan met een klant hebben. Gebruik die ervaring bij het schrijven. Bovendien zijn er heel veel zaken die we als klant allemáál verlangen. We lijken meer op elkaar dan dat we verschillen.

Natuurlijk helpt het als je je klanten echt leert kennen. Dit kan met gedetailleerd onderzoek en enquêtes. Of, goedkoper, door je werk te doen en goed op te letten en te luisteren.

Maar niets is zo waardevol als je eigen ervaringen als klant. Wat verwacht jij als je ergens klant bent, hoe wil jij (vooral niet) behandeld worden? Als je je voorstelt dat jij je eigen klant bent, weet je wat je in je zakelijke teksten moet zeggen, beloven en doen.

Het gros van de klant- en lezersvragen kun je echt wel zelf beantwoorden:

  • Met welke problemen zitten de klanten die bij jou aankloppen?
  • Waarom kunnen of willen zij het niet zelf doen of oplossen?
  • Wat geeft hen vertrouwen in jouw capaciteiten?
  • Waar zouden zij op afhaken?
  • Wat verwachten zij van jou en jouw manier van werken?
  • Waar maak je hen blij mee?
  • Hoe willen zij aangesproken worden?

Je innerlijke klant

Wanneer je aan het schrijven gaat, komen er nog meer vragen in je op. Kleine vragen als: heb ik met dit woord een toon te pakken die mijn klant aanspreekt? Grote vragen: maken we dit proces misschien te ingewikkeld, waardoor de klant in de war raakt? Klopt het wat ik schrijf over het kennisniveau van onze medewerkers? Je kunt er gemakkelijk aan voorbij gaan, al die vragen. Dan maak je gewoon een standaardtekst. Of misschien investeer je in een tekst die weliswaar goed klinkt, maar die niet strookt met de werkelijkheid. Daar gaat een tijdje goed. Totdat de klant wegloopt, op het verkeerde been gebracht door je mooie verhaal.

Blijf luisteren naar je innerlijke klant.

Gebruik je ervaring als klant en als lezer

En dan is er nog iets waardevols dat jij kan doen om je teksten leesbaar en effectief te maken.

Net zoals met klant zijn, heb je meer ervaring met lezen dan met schrijven. Gebruik ook die ervaring om te beoordelen of je tekst goed is en wat het nog nodig heeft.

  • Is alles wel zo mooi als ik het hier opschrijf?
  • Sluit mijn tekst aan op andere communicatie met de klant?
  • Als ik hier iets in de tekst aanpas, wat betekent dit dan voor het geheel? En als ik iets aanpas aan mijn product, dienst, werkwijze?

Klantgericht schrijven kun je tot in de puntjes verfijnen. Stel, je bent een landingspagina aan het schrijven voor een campagne die over twee weken gelanceerd wordt. Als de klant op die ene knop drukt, krijgt hij een e-mail. Wat staat er op die knop? Is het duidelijk wat je klant krijgt als hij klikt? Wat krijgt hij te zien als hij klikt? En hoe klinkt die e-mail?

Maar we mogen ook mild zijn naar onszelf als schrijvers. In alle haast zien we wel eens wat over het hoofd. En als je met de details aan de slag gaat, wordt het weliswaar nog beter, maar je ziet ook zoveel meer. Er is altijd wel iets dat anders of beter kan. Op mijn eigen websites kan ik ook eindeloos blijven verbeteren en aanscherpen. Het houd je van de straat.

Checklist klantgerichtheid & tekst

Oké, nu je bijna ontmoedigt raakt heb ik iets leuks voor je: de Checklist klantgerichtheid & tekst.

Hierin vind je de belangrijkste zaken waar je bij elke tekst op kunt letten. Oefening baart kunst, dus na een tijdje gaat het voor driekwart vanzelf.

Tot slot nog een tip om je ervaring als lezer en klant toe te passen. Lees je tekst hardop. Voel je een frons in je voorhoofd verschijnen? Struikel je over woord of in een zin? Als je dat zo laat staan, zal het ook je klant een pootje lichten. Je tekst hardop lezen is een beproefde manier om knelpunten in je tekst te herkennen.

Wil je klantgerichter leren schrijven? Lees meer over schrijfcoaching.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *