5 schrijftips voor klantgerichte webteksten

,

Koester je sitebezoekers en onderhoud je webteksten

Websites van grotere organisaties moeten eens in de zoveel op de schop, om effectief en klantgericht te blijven. Redenen om met de webteksten aan de slag te gaan zijn vaak:

  • site is verouderd
  • site barst uit zijn voegen
  • nieuwe huisstijl
  • nieuw CMS
  • landingspagina nodig
  • teksten niet meer up-to-date

Hoe maak je je website weer klantgericht?

Er komt vaak heel wat bij kijken om een grote site onder handen te nemen. Je moet van alles kortsluiten met de webbouwer en het designbureau, bijdragen van collega’s verzamelen (en hen motiveren). En er moet iets met de teksten gebeuren. Als je het budget hebt, kun je een goede tekstschrijver inschakelen. Maar als je het in eigen huis wilt houden, hier een paar tips. Belangrijkste? Bouw het logisch op en bekijk je site en teksten door de ogen van je sitebezoeker.

1. Maak keuzes

Eén pagina = één onderwerp.

Eén alinea = één deel-onderwerp

Verwijder wat er dubbel in staat of maak er een nieuwe pagina voor. Let ook goed op of je hetzelfde misschien op verschillende manieren vertelt. Het doet soms pijn om een zin of alinea weg te gooien als je er trots op bent. Maar ben je daardoor niet een klein beetje verblind voor de effectiviteit van je tekst? ‘Kill your darlings’ heet dat. Wees meedogenloos.

2. Slimme titels en tussenkopjes

Welke woorden gebruikt je sitebezoeker/klant? Gebruik die woorden in je titels en het menu.

Ga na waar het op een pagina/alinea echt om draait en schrijf je (tussen)kop. Maak je titels en tussenkopjes als het kan een beetje uniek. Laat bijvoorbeeld je specialisme of visie op je vak uit de verf komen. En wees specifiek.

Dus niet: Fsyiotherapie

Maar: Fysiotherapie voor dansers

Niet: Impact maken

Maar:  Schonere energie in 2030

3. Leuke links maken

‘Klik hier’ is niet alleen uit de tijd, het zegt ook niets. Dus ik hoop dat je dat al van je site hebt verbannen. Ter inspiratie een paar suggesties:

  • Download nu je gratis boekje
  • Bekijk het instructiefilmpje
  • Hoe zet je dit poppetje in elkaar?
  • Naar de technische details over deze fiets

Controleer of links naar de juiste pagina’s gaan. En zorg dat uitgaande links openen in een nieuw venster. Ook die moeten naar de meest logische pagina leiden, dus link niet klakkeloos naar een homepage. Daar help je je klant niet mee.

4. Orden je site volgens de logica van je klant

Is je site nogal uit de kluiten gewassen? Dan moet je voor dit punt wat meer tijd uittrekken. Maar het is zeer de moeite waard, want je maakt je bezoekers er heel blij mee.

Orden je site. Niet hiërarchisch. Niet volgens je bedrijfsstructuur. Maar volgens de logica die je klant hanteert. Wat komen de meeste bezoekers op je site doen? Hoe zoeken zij? Zorg dat zij hun weg makkelijk kunnen vinden en dat de belangrijkste call-to-action op meerdere plekken duidelijk zichtbaar is.

Verplaats je in de klant. Dat is niet alleen de snelste weg naar klantgericht communiceren en werken. Het is ook de enige manier waarop het zou moeten.

5. Hoe krijg je na zoveel tekstrondes weer een frisse blik?

Als je site klaar is en bijna live kan, ga je er nog één keer doorheen. Maar… hoe kun je na zoveel tekstrondes nog met een frisse blik naar je webteksten kijken?

  1. Neem afstand, laat deze klus los, ga iets anders doen. Neem als het kan even vrij, al is het maar een halve dag.
  2. Ga er dan goed voor zitten, laat je niet afleiden en doe of je je eigen klant bent. Stel het je echt voor. Bezoek dan de site en vraag je af:
    • Wat kom ik op deze website doen?
    • Vind ik hier gemakkelijk wat ik zoek?
    • Biedt dit bedrijf mij wat ik nodig heb?
    • Waar kan ik terecht met vragen?
    • Waarom zou ik met dit bedrijf zaken doen?
    • Krijg ik antwoord op vragen die ik nog niet heb gesteld, maar wel heb
    • Wat voor gevoel krijg ik van dit bedrijf?

Wees creatief en durf dat huisstijlhandboek los te laten

Zoals een pak melk blauw is en een pak karnemelk rood, zijn er op websites zaken die mensen daar verwachten en die daarom goed werken. Bijvoorbeeld dat je logo naar de homepage linkt en dat het menu ergens bovenaan staat. Maar er zijn ook veel zaken waar je alle kanten mee uit kan.

Veel organisaties hebben een schrijfwijzer, een huisstijlhandboek en doen aan branding. En dan zijn er nog de regels voor grammatica, spelling en interpunctie. Wat mij betreft mag je met al die zaken creatief omspringen en desnoods links laten liggen – als dat ervoor zorgt dat een bezoek aan jouw website effectiever, nuttiger en/of leuker is voor je bezoeker, afhankelijk van het doel van jouw organisatie en website. Durf jij het aan?

Succes!

Bekijk ook de cursus: Schrijf krachtige teksten voor je eigen website (voor zzp’ers)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.