Is de boodschap helder?

Eén ding mag je meteen loslaten wanneer je gaat schrijven: je behoefte om volledig te zijn.

Inhoudelijke experts weten als geen ander hoe complex en ingenieus hun project, product of dienst is, wat er allemaal bij komt kijken. Zij hebben samenwerkingspartners die niet ongenoemd mogen blijven. Er zijn juridische aspecten. Dat zit een helder, klantgericht verhaal in de weg.

Je hoeft niet precies uit te leggen hoe een product in elkaar zit of hoe een service is opgebouwd. Een webtekst moet natuurlijk wel kloppen, maar hoeft geen wetenschappelijk rapport te zijn. Vertel wel wat iemand wil weten en móet weten, niet wat jij wil vertellen.

Beantwoord lezersvragen op de juiste plek in je tekst

Alles is helder en begrijpelijk te maken voor je doelgroep. Beantwoord je lezersvragen op de juiste plek in je tekst, nog voordat je lezer ze kan stellen? Top! Gebruik je makkelijke woorden in plaats van woorden die interessant klinken? Mooi. En nee, dat is niet betuttelend. Dat is klantgericht.

De kunst van het weglaten

Wat kun je weglaten, waardoor je verhaal duidelijk wordt? Kan jij het zeggen zonder specialistische termen en jargon? En durf je huisstijl-richtlijnen aan je laars lappen als dat je tekst leesbaarder maakt? Vraag je ook af of een beeld, illustratie, animatie of infographic de tekst aanvult of zelfs vervangt. Het oog wil ook wat. Leesbaarheid gaat ook over witruimte, hapklare brokken, tekstritme, woordkeuze, synoniemen, tussenkoppen, kaders, uitgelichte stukjes, verhelderende quotes. Zaken die je aanpakt wanneer je ruwe tekst staat en je deze gaat bewerken tot een aantrekkelijke tekst.

Doe wat je moet doen als dat je boodschap effectiever en duidelijker maakt.

Wil je samen met mij kijken wat je tekst nodig heeft?

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.