17 ideeën voor de nieuwsbrief waar je lezers graag op klikken (voor communicatiemedewerkers)

Het woord 'Inspiratie' met daarachter twee lees-verder-pijltjes en daarop een pictogram van een handje die daarop klikt

Nieuws is er in jouw organisatie altijd. En als communicatiemedewerker heb je de nieuwsbrief dus zo geschreven. Of toch niet? Een goede nieuwsbrief geeft je klanten wat zij van jullie willen: kennis, tips, ervaringsverhalen, een mooie aanbieding. Doe moeite voor je lezers, zo maak je fans en ambassadeurs van ze. Met deze 17 ideeën krijg jij de nieuwsbrief elke keer weer leuk gevuld. En verzin je ook een pakkende onderwerpregel? Want die digitale envelop moet wel open.

1. De update

Hoe gaat het met een van de programma’s of projecten van je organisatie? Je lezers willen het weten. En wees openhartig, dus neem ook mee wat (nog) niet zo gaat als gehoopt. Dat maakt het veel interessanter om te lezen, menselijk en geloofwaardig.

2. Ervaring van een klant

Herkenbaarheid is waar het hier om gaat. Persoonlijke, echte ervaringen van een cliënt, een cursist, een donateur, een eindgebruiker. Werk je bij een goed doel en zijn je nieuwsbrief-lezers voornamelijk donateurs, dan willen zij graag lezen wat hun donatie doet voor een klein meisje dat noodgedwongen niet naar school kan. Geschikt als hoofdartikel als je het persoonlijk maakt, met een foto erbij.

3. Ervaring van een collega in het veld / op de werkvloer

Een aansprekende manier om te laten zien hoe jullie organisatie te werk gaat. Hoe bereidt de docent zich voor op een training? Wat doen vrijwilligers van het verzorgingshuis om een uitje voor bewoners te organiseren? Dat komt beter aan en blijft beter hangen dan een afstandelijke procesbeschrijving. Giet het bijvoorbeeld in de vorm van een interview.

4. Tips voor de lezer (en ga de diepte in)

Deel je kennis als expert in je vak. Dan geef je lezer iets waardevols. Een how-to-stuk, bijvoorbeeld. Er is zoveel kennis aanwezig in je organisatie. Je kunt dan ook iets delen wat je lezers niet gemakkelijk ergens anders zullen vinden. Misschien heb je al een collega in gedachten die je kan interviewen?

Werk je bij een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking en zijn je lezers familieleden van cliënten? Dan help je hen met ideeën voor uitjes met het hele gezin. Werk je bij een softwarebedrijf en zijn je lezers afnemers? Dan zijn ze vast blij met tips over het oplossen van veelvoorkomende problemen. Of diep eens één probleem helemaal uit. Dan laat je meteen zien hoe je werkt en dus wat mensen kunnen verwachten als ze klant bij je worden.

5. Column / blog van prof in de organisatie (boeiende verhalen uit de praktijk)

Welke resultaat heeft jullie organisatie voor klanten, in de wereld of in het vakgebied? Misschien is er een collega die daar graag en boeiend over schrijft. Probeer die enthousiaste collega te strikken voor een vaste rubriek in je nieuwsbrief. Spreek een vast aantal woorden af voor aangeleverde stukken en spreek af dat jij het zo nodig redigeert. Jij bewaakt immers de klantgerichtheid en tone-of-voice.

Misschien is het leuk om een team van bloggers samen te stellen waaruit je kunt putten. Dan verdeel je de werkdruk voor je collega’s. Denk niet meteen aan teamleiders en de directeur. Maar juist die ene docent, trainer, wijkverpleegkundige, adviseur, specialist heeft boeiende verhalen uit de praktijk.

6. Voorproefje van iets dat eraan zit te komen (of een terugblik)

Een bijzonder project, een pilot met een maatschappelijk doel, een nieuwe versie van een product dat je klant bij je kocht, een nieuwe dienst die je gaat aanbieden. Een terugblik kan trouwens ook heel leuk zijn. Maak daar een fotoreportage van met quotes.

7. Mijlpalen

Je organisatie zit niet stil – er wordt wat bereikt. En die mijlpalen zijn helemaal in de lijn met wat je nastreeft en belooft (je missie en visie). Dat mag je best laten zien. In woord en in beeld. Wees creatief en denk aan foto’s, een tijdlijn, illustraties, een heldere grafiek, een cartoon, citaten… of een combinatie daarvan.

8. Interessant onderzoek

Dit kan uit je eigen organisatie komen, maar ook onderzoek van anderen in je vakgebied kan interessant zijn voor je lezers (dan met bronvermelding natuurlijk). Geef de conclusies, een voorbeeld van een toepassing in de dagelijkse praktijk en laat weten hoe je als lezer aan een rapport van het onderzoek kan komen.

9. Boeiende ontwikkeling voor de klant

Denk aan plannen van de directie, ideeën voor uitbreiding, een nieuwe weg die de organisatie inslaat, een nieuwe afdeling. En vergeet niet: maak een vertaalslag naar de lezer. Dus vergeet hoe fantastisch dat alles is voor je bedrijf en schrijf over wat je lezer eraan heeft.

10. Dit moet u echt lezen!

Tip de lezer over relevante boeken, artikelen, blogs, podcasts die jij of een collega zelf las of beluisterde. Geef een boeiende samenvatting. Link ernaar en laat de lezer weten hoe hij eraan komt. Ook leuk in deze categorie: een recente publicatie (van eigen hand). Heeft iemand in huis iets interessants gepubliceerd dat verband houdt met het werkveld van je organisatie? Al dan niet in opdracht van je organisatie zelf? Of is er elders een recente, boeiende publicatie die iets te maken heeft met wat je doet? Vraag zo nodig toestemming om het met jouw lezers te delen en vermeld de bron.

11. In het nieuws / persberichten

Was je organisatie in het nieuws of gaat er binnenkort een persbericht uit? Dan is dit ook interessant voor je lezer. En natuurlijk – hier extra belangrijk om te onthouden: maak de vertaalslag naar de lezer (what’s in it for me).

12. De financiën / hoe staan we ervoor?

Wees open, dat wordt gewaardeerd. Een taartdiagram over de verdeling van ontvangen donaties klinkt misschien niet erg origineel, maar het is wel wat je donateurs willen weten. Of giet de essentie van het jaarverslag in een (visueel) aantrekkelijke notendop.

13. Foto’s met bijschriften

Laat zien waar je mee bezig bent. Gebruik mooie, aansprekende foto’s en besteedt aandacht aan goede bijschriften die iets toevoegen aan het beeld. Fotobijschriften worden vaker gelezen dan nieuwsberichten.

14. Wist u dat…?

Handige, geinige, boeiende, verrassende, schokkende, aangrijpende weetjes die nieuw zijn voor je lezer. Hier heb je dus een echte prof, een inhoudsdeskundige, bij nodig, want als het eenvoudig op internet te vinden is, weet je lezer het waarschijnlijk al en sla je de plank mis.

15. Lezersaanbieding, exclusief voor u!

Tip de lezer over een aanbieding (die past bij jouw producten of dienstverlening). Zorg dat die exclusief voor hem is of dat hij iets met korting kan krijgen – al dan niet via jouw organisatie. Het mooist is natuurlijk als jij speciaal voor de lezer iets hebt weten te regelen. Korting op kaartjes voor een tentoonstelling, boek of arrangement bijvoorbeeld. Of misschien heb je zelf iets gaafs, een video met een waardevolle tip of leuke demonstratie waarin je klant ziet wat je nog meer kan met jouw product. Wat het ook is, vertel erbij hoe en waar de lezer eraan kan komen.

16. Binnenkort…

Komt er een evenement aan? Een interessante lezing, een bezoekersdag, cliëntenvergadering, congres, prijsuitreiking? Dit is je kans om je lezer nog meer te betrekken én hij is blij met de kans op inspraak, nieuwe kennis, persoonlijk contact.

17. Bonustip

Tekst is natuurlijk ook niet altijd alles. Wat leent zich bijvoorbeeld voor een vlog, animatie, podcast of infographic? Zorg voor afwisseling, ook met streamers en (tussen)koppen, zodat je lezer de nieuwsbrief kan scannen. Door vaste rubrieken te gebruiken krijg je de nieuwsbrief, na een beetje oefening, steeds in een spreekwoordelijke handomdraai gevuld. Wat zich er goed voor leent, hangt af van het soort organisatie waar je werkt en wie je lezers zijn. Denk er maar eens over na.

Wat is een pakkende onderwerpregel en previewtekst?

Onderwerpregel en previewtekst zijn belangrijk. Dat moet je lezer ertoe aanzetten om je mail te lezen. De previewtekst zijn de eerste regels die je ziet onder de onderwerpregel. Het leukst is als die twee ‘samenwerken’.

Met 17 tips zit je nieuwsbrief natuurlijk steeds rammetje vol. Wat zet je dan in de onderwerpregel?

Voor mijn klant Mindwize kies ik het stuk dat meest interessant is voor hun lezers of waar een call-to-action aan hangt.

3 onderwerpregels met previewtekst van een mail.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *