Hoe helpt bloggen je aan meer klanten?

, ,

Bloggen is dé manier om je stem en schrijfstijl te ontdekken.

Het is als spelen.

Je voelt je vrij. Je hebt plezier. En je doet af en toe iets wat je spannend vindt, waardoor je karakter en spierballen kweekt.

Je leert je gedachten te bevragen, metaforen te vinden, je gevoel precies te beschrijven. Je ontdekt welke onderwerpen en thema’s anderen aanspreken, welke mensen je daarmee aantrekt.

Zijn dat de mensen die je wíl aantrekken?

Ik schreef een keer een blog over missers in vacatureteksten. Ik had er lol in en ik kreeg veel inhoudelijke reacties. Maar ik wil niet ingehuurd worden als vacature-tekstschrijver. Dus dat onderwerp komt bij mij niet meer terug.

Dus: waar wil jij om bekend staan?

Mensen lezen je vanwege je stijl en woordgebruik. Maar vooral vanwege de keuze van je onderwerpen. Jouw kíjk daarop.

En maak de vertaalslag naar je lezer. Schrijf geen dingen die je lezer niet boeien of die je lezer niet snapt.

Voor mijn klanten schrijf ik kennisblogs en whitpepapers. Expert-werknemers leveren de inhoud aan en ik maak het interessant en leesbaar voor hun ideale klant.

Experts zitten zelf vaak zo diep in de inhoud, dat ze die vertaalslag niet kunnen maken. Zij weten alles over de gevolgen van een mislukt softewareproject. Of van het calamiteitenprotocol bij grote evenementen. Of over de fermentatie waarbij melksuiker wordt omgezet in melkzuur met behulp van een mengsel van melkzuurbacteriën.

Ik schrijf overigens niet voor zomaar voor elk bedrijf. Want ik moet me kunnen identificeren met wat mijn klanten doen, hoe ze in de wereld staan en hoe ze met hun eigen klanten omgaan.

Schrijf je graag? Schrijf dan ook af en toe blogs voor je eigen plezier

Maak wat jij wilt maken. Leer spelenderwijs beter schrijven.

Je vindt overal inspiratie. Leg je idee anders eens aan me voor, ik denk graag met je mee. Stuur me gewoon een mailtje.

Zelf kan ik geen krant lezen, niet even scrollen door mijn LI-feed, geen dag leven of ik heb al 3 ideeën voor een stuk.

Maar met bloggen vul je je bankrekening niet

Bloggen is geen doel op zich.

Je wilt plezierig, betaald werk doen voor klanten waar je blij mee bent. En die kan je aantrekken met je blogs. Zo simpel is het.

Geef inhoudelijke reacties op blogs van anderen, als je die behoefte voelt

Doe je dat, dan geef je de schrijver een geschenk. Onderschat dat niet. Inhoudelijke reacties zijn waardevol. Meer dan steun of complimenten. En je leert elkaar kennen. De schrijver zal ook makkelijker op jouw stukken reageren. Zo help je elkaar aan groeiend zelfvertrouwen als blogger en aan meer bereik.

Schrijvers zitten voornamelijk in hun eentje achter een toestenbord.

Vinden we lekker.

En de inhoudelijke interactie met lezers geeft ons de nodige geluksstofjes om dat te willen blíjven doen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *