Hoe kom je aan goede testimonials? (En waarom heeft Lucifer Morningstar ze niet nodig?)

Tekst: Imago + d = I'm a god. De d is een pictogram van een duim.

Je bent goed in je vak en een leuk mens. Dat weet jij. Dat weten je klanten.

Maar je kunt dat moeilijk zelf op je site, Google-bedrijfspagina en LinkedIn-profiel schrijven. Lekker arrogant, zullen je potentiële klanten denken. Lucifer Morningstar is de enige die zichzelf zonder imagoverlies kan uitroepen tot God.

Jóuw gewenste klanten horen het liever van iemand anders. Iemand met wie je zaken hebt gedaan. Iemand die al klant bij je is. Iemand met dezelfde vragen, problemen en twijfels als zijzelf.

Daarom zijn testimonials zo waardevol.

Foto van Lucifer Morningstar (uit de serie Lucifer), hij zegt: I'm going to be God. Onderschrift: Alleen Lucifer Morningstar kan zichzelf uitroepen tot de allerhoogste

Maar veel testimonials zijn alleen maar complimenteus

Die blijven op de vlakte.

Janneke is professioneel, gestructureerd en werkt zelfstandig. Daarnaast werkt ze resultaatgericht door creatieve en efficiënte oplossingen aan te dragen, om deze vervolgens in de praktijk brengen.

Dat klinkt als een omgekeerde vacaturetekst.

Niemand wordt warm van clichés en holle taal.

En een testimonial is niet bedoeld om iemand over te halen klant te worden, maar om iemand te helpen beslissen

Kitty Kilian van De Blogacademie krijgt bijvoorbeeld zulke testimonials:

Die Kilian. Irritant als jeuk tussen je schouderbladen. Ze stelt je doorlopend op de proef en toch wil je alleen maar méér.

Dat past bij haar en bij haar klanten.
En het is bloedje eerlijk.

Daarom heb je testimonials nodig die een laag dieper gaan

Want wat geldt voor alle teksten, geldt ook voor testimonials, reviews en aanbevelingen. Heb je wat op papier? Denk dan niet: zo, klaar. Maar herschrijf, vul aan, nuanceer.

Doe dat wanneer je zelf een testimonial voor iemand schrijft. Maak het specifiek. Verwerk er een onuitgesproken gedachte in. Een voorbeeld. Of een persoonlijke kreet.

Zodat het leuk wordt om te lezen.
Schrijf zoals je bent.

Schrijf je per abuis een holle frase, ga dan na wat daar ónder ligt:

  • Wat wil ik wérkelijk zeggen?
  • Wat voelde ik precies?
  • Met welk voorbeeld of welke metafoor illustreer ik het?

En krijg of vraag je iemand om een testimonial? Spreek dan af dat je feedback op de tekst geeft. Zodat er een tekst uitkomt waar je allebei blij van wordt.

“Maar ik ben al blij als ik überhaubt een testimonial krijg als ik daar om vraag. Ik durf dan niet te zeuren over hoe het er staat.”

De grootste hobbel is dat mensen niet weten wat ze op moeten schrijven. Maar ze hebben het misschien al gemaild of uitgesproken.

Let daarom zelf goed op. Zegt of schrijft iemand iets van waarde?

  1. Kalk het meteen op een kladje
  2. Type het dan goed uit in een mail
  3. Vraag of je het als testimonial mag gebruiken

Dan heb jij het lastige deel al voor ze gedaan. En natuurlijk mag diegene het nog aanvullen of nuanceren.

Bij heel toffe klanten of projecten, als je echt een testimonial wil, kan je ook bellen om een paar vragen te stellen. Dan schrijf jij het voor ze op. Vraag bijvoorbeeld:

  • Welk probleem had je voordat je bij me aanklopte?
  • Waarom besloot je juist met mij in zee te gaan?
  • Had je nog twijfels of bezwaren? Wat is daarmee gebeurd?
  • Is je probleem opgelost? Hoe?
  • Wat is daardoor makkelijker of beter voor je geworden?

Dus: maak het de ander makkelijk om jou een testimonial te geven

Let op wat je klanten zeggen. Zou dat goed staan in een testimonial? Schrijf het voor ze op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *