Waarom moet je je eigen nieuwsbrief starten – en hoe zorg je dat lezers hun auto veranderen in een moving billboard?

Pictogram van een auto met op het dak een reclamebord. Daarop staat: Waaat? Lees jij dit nog niet? Pit in je Pen. (met twee rode pepertjes ernaast). schrijvenmetaandacht.nl Overal op auto staan rode pepertjes, zelfs op de wieldoppen.

Zaterdag.
Iedereen ligt nog in bed.

Koffie, krantje.

Trouw kopt op de voorpagina: ‘De X-odus komt op gang. Nu Elon Musk X (voorheen Twitter) inzet voor zijn eigen wereldbeeld verlaten steeds meer organisaties het platform. Op Facebook of Instagram is ook iets aan de hand. Meta-topman Mark Zuckerberg heeft de onafhankelijke feitencontroleurs ontslagen, voorlopig alleen in de VS. Iedereen kan op die platforms dus zeggen wat ie wil.

Wat kan je doen als je je niet meer thuis voelt op het platform waarop je actief bent? Of als jouw lezers dat massaal willen verlaten?

Ben je als ondernemer te afhankelijk van sociale media?

Het is geen makkelijke beslissing om je account van een social media platform te verwijderen. Vooral als je dagelijks of wekelijks post en veel volgers en interactie met je lezers hebt. Het is onderdeel van je online identiteit.

En via welke andere communicatiekanalen kan je zo makkelijk in contact komen met je doelgroep?

Dan stap ik toch over naar Bluesky of Mastodon?

Het is slim om als zelfstandig ondernemer zichtbaar te blijven en dat kan heel goed via andere platformen zoals Bluesky, Mastodon en LinkedIn. Maar het is niet slim om voor je business alleen te vertrouwen op een extern kanaal. En als je overstapt, moet je opnieuw beginnen met jezelf zichtbaar maken.

Ik stel een preventieve aanpak voor: bouw een eigen bestand op en begin een nieuwsbrief.
En laat dat parallel lopen aan wat je nu doet op je socials.

Een eigen nieuwsbrief als ondernemer is niet alleen verstandig, het is ook leuk. Je leert je doelgroep beter kennen. En je hebt een directe lijn met potentiële klanten. Sommigen willen misschien een keer digitale koffie met je drinken. Ik heb op die manier nieuwe zakelijke vrienden gemaakt en een aantal lezers is klant geworden.

Foto van Muppets Babies die samen zingen.

Verzamel trouwe lezers en geef ze cadeautjes

Natuurlijk bied je je trouwe lezers iets van waarde. Want waarom zouden ze zich anders inschrijven voor je nieuwsbrief? Geef bijvoorbeeld antwoord op vragen die jouw ideale klant heeft, vragen die beginnen met welke, waarom, hoe, waar, wanneer, wat.

  • Hoe bouw je in 6 weken je zwemconditie op?
  • Waarop moet je letten als je een virtual assistent zoekt?
  • Welke planten moet ik in mijn achtertuin op het zuiden zetten?
  • Hoe laat ik mijn puber zijn huiswerk doen, zonder dat ik zijn Casio-FX tegen de muur smijt?

Deel leerzame, leuke, mooie of verrassende dingen. Een review van een vakboek, de 3 beste manieren om …, een sjabloon, stappenplan of technieken van pro’s.

Geef je lezers cadeautjes. Wees gul en sympathiek. En schrijf goed. Dan gaan je lezers uit zichzelf reclame maken voor jouw nieuwsbrief. Ze taggen je in hun posts. Ze vertellen erover op netwerkborrels. Ze veranderen hun auto in een moving billboard.

En we noemen hem…

Je hoeft je nieuwsbrief natuurlijk niet zo te noemen. Je kan je mails ook een naam geven:

  • Copywrite Matters (Belinda Weaver)
  • Brief van de maand (Tim Daalderop)
  • MotivatieMails (Miranda Apeldoorn)
  • Cathebel (Cathelijne Esser)
  • De Meezitter (Trouw)
  • Clubmailing
  • Pit in je pen
  • Tuintips

Leuk allemaal, Sabine, maar het lijkt me toch veel werk

Schrijf je al regelmatig posts om zichtbaar te zijn? Dan zit schrijven al in je systeem. High five! Je kan dan heel makkelijk een nieuwsbrief schrijven, want je hoeft maar één extra stuk per maand te maken dat je vervolgens alleen aan je trouwe lezers mailt. (Vaker mag natuurlijk ook.)

Nog makkelijker: je kan ook één post minder op je socials zetten en die bewaren voor de lezers van je nieuwsbrief.

Is eens per maand mailen echt genoeg?

Ik schreef me maandag in voor een nieuwsbrief van een Amerikaanse copywriter. Waardevolle kennis, dacht ik. Maar de man mailt me elke dag. Élke dag. Dat vind ik spammen. Dus, hup: unsubscribe. Eens per week, vind ik eigenlijk al teveel.

Zelf mail ik onregelmatig, alleen wanneer ik iets te delen heb. Wel probeer ik in elk geval eens per maand van me te laten horen.

Ik houd zelf ook van onverwachte post, zolang het maar iets is waar ik blij van word. Zo viel er dinsdag een doosje boterkoek op mijn deurmat. Zomaar, als bedankje. Nou, joh, ik liep de rest van de dag met een brede lach.

Hoe vaak jij het beste kunt mailen, is een een-tweetje tussen jou en je lezer.

Dus: wil je minder afhankelijk zijn van social media?

Zet een aanmeldknop op je site. En mail je lezers boterkoek.

Foto van Sabine met een brede lach. Ze houdt een doosje boterkoek omhoog.

2 antwoorden
  1. Rabarbara
    Rabarbara zegt:

    Ja! Hier heb je helemaal gelijk in! Ik ben zelf ook een nieuwsbrief gestart omdat ik het vervelend vond om afhankelijk te zijn van social media. Ter inspiratie heb ik een keer daar een workshop bij Marloes de Vries over gevolgd. Ik zie mijn nieuwsbrief als mijn eigen maandelijkse krantje en heb hem door een vormgever laten ontwerpen.

    Dit blog van jou geeft mij ook weer tips voor mijn nieuwsbrief. In de komende ga ik mijn lezers een cadeautje aanbieden. Nog even nadenken wat voor een.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *