Dring voor (zo kom je uit de wachtkamer van je eigen bedrijf)

Tekst: Hoe lang blijf je nog wachten. Met een pictogram van een zandloper.

Het probleem met schrijven is dat je moet beginnen.

Je doet alles om maar niet met die tekst aan de slag te hoeven gaan. Dus je schrobt de oven tot die glanst, zet je tuinmeubels in de olie, archiveert 431 mails. Al die dingen waar je normaal het nut niet van inziet, zijn ineens zo aantrekkelijk als een puppy naast een pitbull. En dat is nog los van alle tijd die je weg zit te bingen.

Ja, daar hebben zelfs ervaren tekstschrijvers last van.

En als niemand je aan een deadline houdt, duurt dat gedrag maar voort. Daarom staan je eigen posts, webteksten en blogs eindeloos op je to do-lijst. Die zitten allemaal in de wachtkamer en betalende klanten, de oven en The Residence gaan voor.Shot uit The Residence. Bijschrift: The Residence. Je blijft kijken, want je wil weten: who did it?

Dat is natuurlijk zonde, dat weet jij ook wel. Want je ontneemt jezelf de kans om zichtbaar te zijn als de professional die je bent.

Wat te doen? Twee vragen die je op het juiste spoor zetten én de oplossing voor je uitstelgedrag.

Hoe graag schrijf je?

Vind je schrijven net zo leuk als ik? Dan leef je om te schrijven en schrijf je om te leven. Het enige wat jij nodig hebt, is iets waardoor jij je handen op dat toetsenbord legt in plaats van op de Mr. Muscle Ovenreiniger.

Maar misschien vind je schrijven spannend of denk je onterecht dat je het niet kunt. Je bent onzeker over wat er uit je pen komt. Toch is er aantrekkingskracht. Dan is het zaak om je hart te volgen en bij uitstelgedrag niet toe te geven aan die kritische stem.

Matthja Sterk, grafisch ontwerper en merkstrateeg had schrijfangst:

“Laat mij maar vormgeven en ontwerpen en vraag me niet om te schrijven, dacht ik. Maar als ondernemer is het keihard nodig dat je je verhaal over kan brengen. Ik ben dus meer gaan schrijven en ik kwam erachter dat dat ook een vorm van ontwerpen is. Ik ontdekte dat ik schrijven heel leuk vind.”

Hoe belangrijk is het dat je zichtbaar bent?

Je kunt onder de rader blijven. Ik ken voldoende freelancers die bewijzen dat je succesvol kunt zijn zonder website, nieuwsbrief of contentstrategie. Zij hebben een krachtig offline netwerk en vaste klanten bevelen hen aan bij relaties.

Maar wil je groeien of een andere richting inslaan? Misschien een nieuwe markt aanboren, een ander type klanten aantrekken, je specialiseren? Dan is een goede pen onmisbaar.

Frank Bruin helpt senior creatives aan een steady klantenstroom. Hij ziet schrijven als een van de belangrijkste vaardigheden voor een succesvolle ondernemer.

“Juist in een tijd waarin je met een druk op de knop een tekst uit ChatGPT of Claude laat rollen, vind ik het belangrijker dan ooit om zelf te blijven schrijven. Want schrijven = denken. Alleen zo ontwikkel je jouw diepgaande expertise.”

De oplossing voor uitstelgedrag: voordringen in je eigen agenda

De oplossing bestaat uit 3 stappen.

1.  Bepaal de noodzaak om te schrijven

Hoe zit het met jouw schrijfzin? Geef een cijfer tussen de 1 en 10:

  • Hoe graag schrijf je?
  • Hoe belangrijk is het dat je zichtbaar bent?

Krijgen beide vragen een 7 of hoger? Dan weet je dat je jezelf uit die wachtkamer moet halen. Sluit niet steeds opnieuw achteraan de rij aan. Als je inziet hoe belangrijk schrijven voor je is, neem je het serieuzer.

Er is altijd een reden om schrijven voor je eigen bedrijf uit te stellen. Het moment is nooit ideaal. Zelfs niet als je al je deadlines hebt gehaald, al je to do’s heb afgestreept en heel Netflix hebt gebinged. Want dan zul je zien: dan heb je nul fut en inspiratie.

Foto van de time circuits in de film Back to the future. Tekst: Tijd heb je niet, tijd máák je (Time circuits in de delorean - Back to the future)

Blok momenten in je agenda om te schrijven. Maak er tijd voor vrij.

2. Geef jezelf een schrijfopdracht en een deadline

Je hebt altijd een beetje druk op de ketel nodig om te creëren. Plan je eigen teksten in zoals je dat met een opdracht voor een klant zou doen. Houd je aan de afspraken en deadlines. Wil je over twee maanden je webteksten af hebben? Bedenk wat de musthave-pagina’s zijn en reken terug wanneer je teksten klaar moeten zijn.

Zet die deadline in je agenda.

3. Knip het schrijfproces op in stappen

Geweldige zinnen, een knappe boodschap, humor. Je wilt het allemaal (en méér) in je teksten. Maar bij niemand rolt briljantie in één keer uit de pen.

Knip het schrijfproces daarom op in stappen. Denk eerst na: wat is precies je boodschap, wie is je lezer, wat is je doel? Als je vervolgens je eerste versie schrijft, maakt het niets uit of het al goed klinkt. Het gaat erom dat je van niets naar iets gaat. Later werkt je je gedachten goed uit en orden je ze.

Als je maar begint

Zelfs als je maar drie zinnen per dag schrijft, ben je goed begonnen. Maar ik garandeer je dat je meer zult schrijven dan dat, áls je maar begint.

Dus sluit nu deze mail, open Word en zet je vingers op je toetsenbord. Nu niet meer lonken naar Mr. Muscle, hè.

///

Volgende week ontdek je het mysterie van de perfecte tekst.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *