Wat is nou eigenlijk het allerbelangrijkste als je schrijft?
Een zakje zouthoutdrop en een pak organic wattenstaafjes. “Mag ik pinnen?” vraag ik.
De winkelmedewerkster zwijgt, toetst het bedrag in en kwakt de kassabon op de toonbank: “Tot ziens.” Ze gebaart naar de persoon achter me. Nog een klant om weg te werken.
Het contrast met vorige week kon niet groter zijn.
Ik was op vakantie met mijn zus en ouders. Ons hotel was een parel. Het zijn de mensen die het verschil maken. Leuke gesprekken, onverwachte gebaren, een brede glimlach, kleine grapjes. Van kamermeisje tot receptionist tot restaurantmanager. Hun vriendelijkheid is niet gemaakt.
En nu heb ik dus heimwee naar het gevoel dat ze ons gaven.
Dat doen ze wel goed, zeg. Want nu ben ik fan, ambassadeur, een wandelend reclamebord en ik kan niet wachten om nog eens terug te gaan.
Zoveel vriendelijkheid en aandacht voor de klant is zeldzaam
Ik begrijp het wel: het kost tijd en moeite. Je moet opmerkzaam zijn, goed opletten, oog hebben voor details. Als je er op die manier voor je klanten bent, kost dat je wat. Want in dezelfde tijd zou je meer klanten kunnen helpen of meer kunnen produceren.
Maar je klanten voelen het als jij je werk doet met aandacht, omdat je dat leuk en belangrijk vindt. Zoals de chef die een fantastisch melkvrij dessert voor mij maakte. Daar zit liefde in. Dat zie je en dat proef je.
Ik kan zelf geen prachtige toetjes maken, maar ik kan wel schrijven. Dat doe ik met net zoveel toewijding. Of het nou een verjaardagskaart is of een kennisblog: ik wil mijn lezer blij maken, verrassen en iets van waarde geven. Dat kost tijd en moeite, ja, maar het geeft me voldoening. En ik vertrouw erop dat mijn klanten juist daarvoor bij me aankloppen. Zo trek ik de leukste cursisten aan.
Hoeveel toewijding leg jij in je werk?
Maak fans
Als je van je vak houdt, heb je het belangrijkste ingrediënt al dat nodig is om teksten te schrijven waarmee je fans en ambassadeurs maakt.
Aandacht.
Je klanten voelen het als jij je werk doet met aandacht, omdat je dat leuk en belangrijk vindt. Je hoeft alleen maar te ontdekken hoe je dat inzet als je schrijft. Dat leer ik jou. En dat doe ik met plezier en toewijding.
Ik heb in elk geval alvast twee fans.
“Sabines begeleiding en expertise overtroffen mijn verwachting. Ik heb zelden iemand zo uitvoerig (en terecht) feedback zien geven. Je leert extreem veel over goed schrijven.” Daaf Bleumink, websitebouwer voor mkb’ers die klanten willen winnen en binden
“Sabines feedback is chirurgisch precies en hartverwarmend tegelijkertijd. Ze combineert het observatievermogen van Sherlock Holmes met het motivatievermogen van je favoriete gymleraar. En haar enthousiasme voor schrijven is aanstekelijk.” Frank Bruin, Coaching, community & cursussen voor creatieve ondernemers





Plaats een Reactie